miercuri, 30 ianuarie 2013

Ocheada in ograda furiei



„În fiecare minut de furie pierzi 60 de secunde de fericire.
  Ralph Waldo Emerson

Ieri m-am purtat urat. Nu este prima oara si nu va fi nici ultima. De asta sunt convinsa. Am fost toata ziua un car de nervi. Era o senzatie iritanta, un amestec de furie si frica, la limita atacului de panica. Aveam motive, dar nu despre ele este vorba aici. Inca de cand am plecat de acasa m-a insotit starea de enervare. Acea stare cand nu suporti sa fi atins de nimeni, orice gest cat de mic, orice privire, orice soapta te fac sa-ti iesi din minti. Si strangi din dinti pentru ca stii ca trebuie sa te stapanesti, ca nu este deloc indicat sa sari la carotida unui necunoscut in mijlocul vagonului de metrou doar pentru ca telefonul lui mobil are o sonerie absolut innebunitoare care suna, si suna, si suna iar tantalaul se cauta disperat prin buzunare si nu da de el.

Furia se autoalimenteaza. Am observat, in cazul meu, ca mi-e mai usor sa fiu furioasa decat sa incerc sa ma calmez. Imi pierd rabdarea, nu am chef de nimic, devin excesiv de critica si imi aduc aminte de tot ce nu-mi place pe lumea asta. Cu cateva vorbe morocanoase ii indepartez pe cei care nu-mi sunt simpatici si care au nefericita inspiratie sa ma intrebe ceva sau sa-mi ceara ceva. Si scapa ieftin, credeti-ma. Urmatoarea faza e aruncatul cu dosarele sau cu orice altceva imi este la indemana. Razant.

La birou m-am purtat cat de normal am putut. Dar nu am reusit sa ma abtin intru totul si m-am ratoit la o persoana pe care n-o prea agream. Dupa asta mi-a parut rau. Intotdeauna imi pare rau si imi cer scuze. Dar pe moment simt o satisfactie si o usurare cand ma port urat. Parca tot raul din mine il vars in capul celuilalt. Stiu ca nu e bine. Stiu ca doar de mine depinde cum aleg sa reactionez. Dar sa dea naiba daca nu e bine cateodata sa dai frau liber furiei. Doar ca nu impotriva cuiva. Mai bine spargi ceva, sfasii ceva, rupi ceva (nu carotide, bineinteles), dar nu-i face rau altuia. Buddha a spus: „Sa tii furia in tine e ca si cum ai prinde un carbune incins pe care vroiai sa-l arunci in altcineva. Tu o sa te arzi.” Cu ce ma aleg de pe urma nervilor? In cel mai bun caz cu o durere de cap. Dar, de cele mai multe ori, le stric si celorlalti ziua, ii fac sa se simta mizerabil si ma trezesc si cu reputatia de nevrozata.

Parintii mei mi-au zis mereu: „Nu este nimeni obligat sa-ti suporte tie hachitele”. Si aveau perfecta dreptate. Ca-ti place, ca nu-ti place, ceilalti au si ei problemele lor, tristetile lor, furiile si temerile lor. Nu rezolvam nimic daca ne apucam sa ni le aruncam unui altora in cap.
Si atunci, daca stiu toate astea, de ce continui sa aleg nervii in locul calmului? De ce ma simt bine cand ranesc? De ce imi este mai usor sa ma port urat decat sa fiu politicoasa? Daca alegerea este a mea, ce ma face sa aleg partea intunecata in detrimentul zambetului si bunavointei? Poate pentru ca imi doresc sa justific cu orice pret comportamentul negativ? Sa dau vina pe ceilalti pentru ca vin intr-un moment nepotrivit, sau au o intonatie mai stridenta, sau nu inteleg lucruri elementare si ma fac sa-mi pierd timpul cu explicatii prozaice? Bineinteles ca ceilalti nu au nici o vina. Ei se comporta absolut normal. Eu sunt cea care le interpretez comportamentul in functie de starea mea de spirit, il pliez pe furia mea mocnita si stau la panda asteptand momentul potrivit sa ma napustesc.  

Emotiile sunt intense dar nu dureaza mult. Este o reactie instinctiva, impulsiva, care apare de niciunde dar care lasa in urma o trena de ganduri, senzatii, trairi in cascada. Si atunci, OK, inteleg ca in primul minut sunt cumva la cheremul hormonilor si neurotransmitatorilor care-si fac de cap, dar dupa aceea? Cand devii constient de emotia pe care o traiesti, cand iti dai seama ca se intampla ceva care nu prea e in regula, de ce continui? De ce o lasi sa faca din tine o marioneta? Poate pentru ca acolo, in adancurile sufletului, ceva tanjeste sa fie rezolvat, descifrat, deslusit, eliberat? Si pentru ca nu vrei sa te confrunti cu ceea ce este ascuns acolo, pentru ca il impingi si mai abitir sub obroc, el incearca din rasputeri sa-ti atraga atentia? Folosim furia ca o supapa de refulare si ii folosim pe ceilalti ca paravan sau motiv pentru a nu ne confrunta cu adevaratele probleme. Ii ranim pe cei din jurul nostru doar pentru ca ne este frica sa ne privim sufletul.

„Cand furia pune stapanire pe tine, gandeste-te la consecinte.”
Confucius.

photo credit: lapidim via photopin cc

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu